יום שבת, 27 באוגוסט 2011

חצבים פורחים וציפורים אין ספור

"חצבים פורחים..."
למרות שכל מי שיוצא החוצה בימים אלה חש שהקיץ עדיין בעיצומו, בכל זאת, אפשר להרגיש את הסתיו המתקרב. הימים מתקצרים מעט, ולצידי הדרך כבר ניתן לראות פה ושם חצבים.
עונת החצבים מתחילה באמצע אוגוסט (יש מקומות שאף לפני כן) ומסתיימת בסוף ספטמבר. כצמח שמתבסס על איבר אגירה תת-קרקעי, החצב "יכול להרשות לעצמו" לפרוח גם במועדים שהם בעייתיים יותר לכל צמח אחר.

רבים מהחצבים פורחים באיזור החוף: שמורות הטבע והפארקים בשרון, שמאז אפריל נראים אפורים ולא-מזמינים, חוזרים לחיים לתקופה קצרה. בפארק השרון (מדרום לחדרה), בקיסריה, לאורך כביש החוף (ליד מעגן מיכאל), באיזור אודים, בתל חפר (ליד נחל אלכסנדר), בקיסריה, ואפילו לאורך פסי הרכבת ליד שפיים – מתחילים לראות את עמודי התפרחת של החצב.

החצב פורח לא רק באיזור החוף: מי שיסע למצפה אופיר ממזרח לכינרת יראה פריחת חצבים בשפע.
צילום: דודי הולצמן


החצב לא ייחודי לארץ, ופורח בשפע גם אצל שכנינו לים התיכון, ומי שיסע לאי כרתים יראה אותם בהמוניו.

צילום: דודי הולצמן

את פריחת החצבים מלווה גם פריחת נר הלילה החופי וחבצלת החוף – שניהם פורחים קרוב לחופי הים, וניתן לראותם באיזור נתניה-וינגייט-פולג, מצפון להרצליה (סידנא עלי), שמורת חוף השרון ואפולוניה.

"… וציפורים אין ספור"
כמאמר השיר של תיסלם – לא רק חצבים פורחים כעת, אלא גם "ציפורים אין ספור". אוגוסט הוא תחילת עונת הנדידה של הציפורים, בעיקר עופות מים ועופות דורסים, מאירופה לאפריקה, דרך ישראל. כל שנה חולפות בשמי הארץ 500 מיליון (!!!) ציפורים נודדות. הן אינן זקוקות לדרכון, ולא משנות את הגעתן מסיבות מדיניות.
ראשונות הגיעו אלינו החסידות, ואחריהן יגיעו מינים נוספים – איות, דיות, ציפורי שיר שונות, שקנאים ועגורים. חלקן רק חולפות או מבקרות כאן ביקור קצר, וחלקן רואות כי טוב, ונשארות כל החורף.

המקומות הבולטים לצפות בהן הם שמורת החולה והצפת החולה, קיבוץ כפר רופין שליד בית שאן, ובריכות המלח מצפון לאילת – אך גם איזורנו לא חסר: בבריכות הדגים של מעגן מיכאל, מעיין צבי, העוגן והישובים ליד חדרה אפשר להתרשם מעופות מים נודדים רבים.
http://www.birds.org.il/14-he/Birding-Israel.aspx

לאן לטייל?
הבחירה שלי לעונה זו היא שמורת חוף השרון. סעו לכיוון מרכזי הקניות בשפיים-געש, אך התעלמו מהם באלגנטיות. אם עוקפים את שפיים מדרום וממערב, או אם נוסעים בדרך עפר ליד "צומת ספרים" בגעש מערבה – מגיעים לשמורה צרה וארוכה, מוקפת גדר, היא שמורת חוף השרון. בשמורה נהנה מצוק עם נוף מהמם לים, פריחת חצבים וצמחי חוף אחרים, מערכת שבילים מסודרת ואפילו דיונה קטנה כדי שיהיה לילדים איפה להתגלגל. כדאי להגיע לפני השקיעה ולצפות בה מהמצוק, רק לא להפריע לזוגות שבאים להתבודד שם...

בחלק הדרומי יש שולחנות פיקניק, אך אסור למנגל ולהבעיר אש

צילום: דודי הולצמן

עוד מקומות לראות בהם חצבים בארץ











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"בַּשָּׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן,וְאָמַר לוֹ: רְאֵה, מַעֲשַׁי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵם, וְכָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי-בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי. תֵן דַעַתךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ"
מדרש קהלת רבה, ז