יום שבת, 5 במאי 2018

אל פריחת השושן הצחור ושוויצריה הקטנה בכרמל

ברוב חלקי הארץ, חודש מאי הוא כבר אחרי הפריחה. הארץ מצהיבה ומתכוננת לקיץ היבש, הארוך והקשה. אחד מיוצאי הדופן מבין פרחי הארץ הוא השושן הצחור, שפורח דווקא בחודש זה, בנישות קרירות, לחות ומסויימות, בנחל כזיב ובכרמל הגבוה.
על נחל כזיב כתבתי לפני שנתיים, והפעם יעדנו הוא נחל כלח שבכרמל.
השושן הצחור הוא פרח לבן, גדול וריחני, שפורח במספר פינות נסתרות בחורש על מדרונות סלעיים. יופיו של הפרח גרם לכך שהוא הפך לסמל יהודי, רומאי וגם של בית המלוכה הצרפתי. מכאן הוא התגלגל לסמל של תנועת הצופים והנוער העובד, ובנצרות הוא מסמל את השילוש הקדוש.


צילום: Penguan

לאתר הפריחה של השושן אפשר להגיע בשתי דרכים:

דרך בית אורן
ניסע בכביש 721 עד לכניסה לקיבוץ בית אורן שבכרמל. לא ניכנס לקיבוץ, אלא נמשיך ישר בדרך עפר מסומנת באדום, כקילומטר, עד לרחבת חניה. מכאן אי אפשר להמשיך ברכב, אלא ברגל או באופניים. נלך בשביל האדום. מולנו נראה את מגדל האוניברסיטה בולט בנוף, ואולי שרידי פריחת אביב. נגיע לצומת טי, נפנה ימינה, ונמשיך בשביל האדום. לאחר כמה מאות מטרים, משני צדדיו המצוקיים של השביל, נוכל לטפס ולראות את פרחי השושן המרהיבים. בין הסלעים חיים גם שפני סלע, ואם נהיה בשקט נוכל לראות אותם.


  
צילום: דודי הולצמן

צילום: דודי הולצמן

נוסעים בכביש 672 מחיפה לכיוון דרום. אחרי כיכר הכניסה לאוניברסיטת חיפה פונים ימינה לכיוון החי בר. לחי-בר.  פונים שמאלה, נוסעים כקילומטר ופונים ימינה, בעקבות השילוט לחניון הצוק.
מחניון הצוק נפנה ונרד רגלית בשביל הכחול, בנוף אופייני לכרמל, וממנו נפנה בשביל ״שקוף״ (לבן-שקוף-לבן) למצפור הצוק, ממנו נצפה לכיוון הנחל שמתחתינו שזכה לכינוי ״שוויצריה הקטנה״, לשכונת דניה, לאוניברסיטה ועד לים.
 
צילום: צביקה

נחזור לשביל הכחול ונמשיך לחניון מבוא נחל כלח, בו נפגשים ארבעה שבילים - אפשר לרדת בשביל האדום (הליכה קלה יחסית) או בשביל הירוק (דילוג בין סלעים וירידה קשה יותר). הדרך הטובה ביותר היא לעשות מסלול מעגלי שמשלב את שניהם. בדרך עוברים בנוף הסלעי והמצוקי של הכרמל, ובשביל הירוק - ב״צניר״ מצוק קעור שנראה כמו צינור. בחיבור הדרכים נהיה כבר קרובים מאוד לנקודת הפריחה של השושן הצחור, אותה הזכרנו למעלה.
 
צילום: צביקה

חלק מהשבילים כאן נפרצו עוד בשנות הארבעים כחלק מתכנית ״מצדה על הכרמל״ שמטרתה היתה התבצרות ולחימה על הכרמל אם וכאשר הצבא הנאצי יכבוש את הארץ.

עוד מסלולים 
למי שרוצה לעשות מסלול ארוך, יכול לשלב את שתי הדרכים - להתחיל בשוויצריה הקטנה ולסיים בבית אורן. זה דורש הקפצת רכבים
לחילופין, אפשר גם להמשיך בשביל האדום במורד נחל כלח, עד להתחברותו לנחל גלים שיורד לעבר טירת הכרמל ולים. מסלול ארוך וקשה, אך בהמשכו נוכל לבקר במעיין הנפלא עין קדם שליד נחל גלים. כאמור, מסלול קשה וארוך של יום שלם.

בדצמבר 2010, אחרי סתיו שחון וארוך, פרצה שריפה בכרמל, שהתפשטה, כילתה יערות רבים, והנורא מכל: גבתה מחיר דמים כבד של 44 בני אדם. זו השריפה הקשה ביותר שקרתה בארץ.
צילום: מרכז להבה טירת כרמל מאלבום משפחת אורי גונן, מתוך אתר פיקיויקי

לזכר הנספים הוקמה על כביש 721 אנדרטה מרשימה ביותר, צופה על שטחי השריפה ועל מרחבי הכרמל. כדאי לבקר בה, בעיקר אם עושים את המסלול שמתחיל בנחל אורן. האנדרטה נחנכה במלאת שנה לאסון ומספרת את סיפורה הקשה של שריפה.
 צילום: דודי הולצמן

מאנדרטת השריפה בכרמל יוצא שביל דרומה לחוות משמר הכרמל, הוא שביל החלוצים לזכר אסף רמון

עוד מידע:
  • למעוניינים באוכל דרוזי - שפע מסעדות בעוספיה הסמוכה. במספר פינות יש גם דוכנים למכירת פיתה דרוזית עם שלל תוספות
  • כדאי לשלב ביקור בחי בר הסמוך, בעיקר עם ילדים
  • מסלול בשויצריה הקטנה בסרט



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"בַּשָּׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן,וְאָמַר לוֹ: רְאֵה, מַעֲשַׁי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵם, וְכָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי-בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי. תֵן דַעַתךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ"
מדרש קהלת רבה, ז