יום שלישי, 27 ביולי 2010

אימוץ שמורת קדימה על ידי ילדי מחזור ג בבית הספר יובלים בקדימה צורן


צילום: דודי הולצמן

מוקדש לילדי מחזור ג בבית הספר יובלים שהיום הם כבר חיילות וחיילים

שמורת קדימה היא חלק מרצועה שנמצאת ממזרח לכביש 4, מצפון לקדימה, ו"מחביאה" אתרי טבע ייחודיים ומרשימים: יער אילנות, שמורת קדימה, יער קדימה – וכל זה בלב איזור של שדות חקלאיים, בין קדימה, צורן ומושב צור-משה.
אבל, (כמעט) כל פיסת שטח לא בנויה באיזורי הביקוש גורמת ליזמי נדל"ן ללטוש אליה עינים. גם ללא יוזמות הנדל"ן, נפגע השטח מריסוס, רכבי שטח ומחדירת מינים פולשים.

בישוב קדימה-צורן פועלת קבוצת אנשים ("בלוטים") שעוסקת בפעילות לשמירה על איכות הסביבה בישוב ובסביבתו. הפעילות כוללת סימון שביל טיולים (ביוזמתי), ארגון הפנינג שנתי סביב המרחב שמצפון לקדימה ופעיליויות אחרות לשמירה על הסביבה.

מוקד הרצועה הזו היא השמורה הקטנטנה, שמורת אלוני קדימה, שמחזיקה בשטח מועט של 9 דונם – את המרובה: אלונים, קידה שעירה, תורמוסים – וגולת הכותרת – עשרות אירוסי ארגמן פורחים בחודש פברואר.

השמורה תחומה בין שדות חקלאיים, וחדרו אליה מינים פולשים רבים שמאיימים על עולם הצומח היחודי שבה. היא גם תלויה בקשר רציף למוקד הסמוך של אירוסי הארגמן (יער אילנות) לצרכי האבקה. על כל אלו מאיימות תכניות בניה שמתקרבות לשטח השמורה.

כהורה לשתי בנות בכיתה ו בבית הספר ״יובלים״, הצעתי לבית הספר פרוייקט אימוץ חינוכי: אימוץ שמורת אלוני קדימה.

אוכלוסית ההורים (והילדים) בצורן מתאפיינת באיכפתיות רבה (הצלחנו לסלק את האנטנות שאיימו על בריאותנו), אך גם באוכלוסיה חדשה לאיזור, שלא תמיד מכירה את כל הפינות הנסתרות בו.

אימוץ השמורה מחבר את הילדים, ההורים, צוות בית הספר וכלל תושבי הישוב – לפעילות סביבתית בעלת השפעה מיידית – על השמורה ועל הכרת הסביבה.
רעיון אימוץ השמורה התקבל בהתלהבות על ידי צוות בית הספר וההורים.
יצרתי קשר עם רשות הטבע והגנים, ויחד עם רכזות החינוך של הרט"ג (שרית מיארה-פלצ'י ומירי אלטשולר) וצוות בית הספר, בנינו תכנית שכללה:
  • סיור היכרות בשמורה – מודרכת על ידי מדריכי רשות הטבע והגנים, ועל ידי הורים שהתכוננו ולמדו על נושאים שונים הקשורים בשמורה ובסביבתה (האבקה, אגדות על עצים, הדברה ביולוגית)
  • סימון שביל הליכה בשמורה, מוגדר על ידי בזנ"טים, כדי למנוע פגיעה בצומח
  • צביעה ומתיחת חבלים בשמורה
  • לימוד הצמחים הפורחים בשמורה בעזרת מגדירי צמחים
  • עבודת סילוק מינים פולשים על ידי התלמידים, באמצעות מזמרות, מעדרים וכו (הפעולה שזכתה לפופולריות הרבה ביותר)
כמובן שההגעה לשמורה היתה רגלית (3 ק"מ לכל כיוון מצורן, דרך היער)
מבצע האימוץ נעשה תחת אילוצי זמן: רק בימי שישי, בחורף, שהמטרה היא – סיום העבודה לפני ההפנינג שאנו מקיימים בישוב מדי שנה, עם פריחת אירוסי הארגמן (השנה – 6 במרץ 2010).

בהפנינג, שמשך אליו אלפי אנשים מהסביבה ומכל רחבי הארץ, כבר יכלו תלמידי כיתות ו לשמש כמדריכים בשמורה, כל זה על רקע השלט שמעיד על הפעולה החשובה שביצעו.
צילום: דודי הולצמן

2 תגובות:

  1. מברוק על הבלוג, דודי!
    יופי של פוסט. אימוץ השמורה הינה יוזמה ברוכה. כיף להגיע לשם ולראות שנקי ומסודר.
    יישר כוח!

    השבמחק
  2. איזה יום של כיף! אין דרך טובה יותר להעביר את היום עם הילדים מאשר טיולים בשמורות טבע, למידה על נושאים מסקרנים כמו הדברה ירוקה, האבקה וכו' מאנשים מרתקים ופשוט בילוי בארץ ישראל יפה.

    השבמחק

"בַּשָּׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן,וְאָמַר לוֹ: רְאֵה, מַעֲשַׁי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵם, וְכָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי-בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי. תֵן דַעַתךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ"
מדרש קהלת רבה, ז