יום שלישי, 6 באוגוסט 2013

ליל כוכבים - מטר המטאורים של אוגוסט

בכל שנה, לקראת ליל 12 באוגוסט, נוהרים מאות ואלפי אנשים אל הנגב לצפות במטר הפרסאידים.
אבל, רגע, מהם בכלל אותם פרסאידים? ולמה צריך לנסוע כל כך הרבה בשביל לראות אותם?

פרסאידים הם מטאוריטים שמגיעים לכדור הארץ שנראים כאילו הם מגיעים מקבוצת הכוכבים פרסאוס. הם מופעים באוגוסט, תקופה בה אין כמעט עננים בארץ, וכאשר הם נופלים, ורואים אותם בצורה ברורה, זה מראה מרהיב, ואפשר (ואף רצוי) לבקש משאלות במועד זה.

באוגוסט חולף כדור הארץ בתוך ה"זנב" של כוכב השביט Swift-Tuttle, וכוח המשיכה של הכדור שלנו "מושך" אליו את שברי הזנב של השביט. לנו, הנמצאים על כדור הארץ זה נראה כ"כוכב" נופל, בעוד שלמעשה מדובר בחלקיקים קטנים שנשרפים בדרך לאטמוספרה. איכות הצפיה מושפעת משעת עליית הירח וגם מגודלו. השנה (2013) הירח יזרח מאוחר, כך שחציו הראשון של הלילה יהיה חשוך (וזה טוב) והירח הוא כמעט בחצי גודלו (ו באלול).

בליל כוכבים שכזה, אפשר לראות כוכבים נופלים כמעט בכל מקום פתוח מחוץ לעיר. אבל החוויה חזקה בהרבה אם רואים אותה במדבר.
 

למה מדבר?
רוב האוכלוסיה בארץ נמצאת באיזור החוף. כאן האויר לח, לעיתים (גם בקיץ) מכוסה חלקית בעננים, ומעל הערים הגדולות יש "שמיכה" שכוללת גם אדי מים וגם חלקיקי זיהום. מעל הערים יש גם "הילה" של תאורה מהבתים והרחובות. כתוצאה מכך, מספר הפרסאידים שאפשר לראות - נמוך יותר והם נראים בצורה הרבה פחות ברורה ומרשימה.
לכן - כדאי להרחיק למקומות יבשים ומרוחקים ככל האפשר, ובארץ - למדבר, או, לפחות למקומות חצי-מדבריים. אפשר לעשות את זה באופן עצמאי ולחפש מקום מתאים, ואפשר גם להצטרף לאירועים מאורגנים, שתופסים תאוצה בשנים האחרונות, ונערכים במקומות שונים. המארגנים מוסיפים אפשרות ללינת שטח באוהלים, סיורים, טלסקופים שמוצבים במקום עם הסברים ועוד אטרקציות.
חשוב לדעת מה כמות האור ש ״מזהמת״ את האפשרות לראות את הכוכבים בצורה טובה: לצורך כך אפשר לראות את מפת זיהום אור

איפה אפשר לראות בצורה מאורגנת? (נכון לאוגוסט 2013)

כרמי הר הנגב
אנחנו בחרנו בשנה שעברה בכרמי הר הנגב, מצפון למצפה רמון.
אורות העיירה מצפה רמון הוחשכו, וכך גם אורות בה"ד 1 ויחידת הבקרה של חיל האויר. הכל היה חשוך, ואז, אפשר היה להבחין בפס הארוך של כוכבים בשמים - שביל החלב.
מדי פעם פילח את האויר כוכב נופל בוהק, שסחט קריאות התרגשות מהצופים.

טלסקופים הוצבו במקום על ידי מצפה ברקת, עם הדרכה, ואפשרו לכולם לצפות בירח, בשבתאי במאדים וגם בגלקסיות מחוץ לכדור הארץ.

לאורך הלילה התקיימו הרצאות בנושאי אסטרונומיה שונים (מותאמים גם לילדים).

בחווה עצמה אפשר להקים אוהלים, יש מקלחות ושירותים מסודרים,למי שמחליט ללון שם. יש פינת חי ובריכה. לא לשכוח שקי שינה או שמיכות - קר מאוד בלילה.
 

המקום הוא בסיס מצויין לטיולים באיזור: מכתש רמון ושדה בוקר. קחו בחשבון שלאחר הבוקר הקר מגיע יום חם ויבש במיוחד.


ולסיום -  אי אפשר בלילות כאלה שלא להיזכר בשיר הנפלא של דון מקלין על ואן גוך



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"בַּשָּׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן,וְאָמַר לוֹ: רְאֵה, מַעֲשַׁי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵם, וְכָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי-בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי. תֵן דַעַתךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ"
מדרש קהלת רבה, ז