יום רביעי, 13 בנובמבר 2013

עם הסתיו חזרו הציפורים

הסתיו והחורף הן העונות הטובות ביותר לצפיה בציפורים נודדות. הנדידה מתחילה כבר בסוף אוגוסט, ומתקדמת לתוך אוקטובר ונובמבר. ציפורים רבות רק חולפות או מבקרות ביקור קצר, אך יש כאלו שמבלות כאן את כל החורף.
רובנו מכירים את שמורת החולה והצפת החולה, את בריכות הדגים בעמק בית שאן ואולי את בריכות המלח באילת. אך יש אפשרות לצפות בציפורים ממש קרוב למוקדי האוכלוסיה הגדולים, בטיול קצר של שבת סתווית או חורפית

אגם בחולות ראשון
ראשון לציון, בעיקר חלקה המערבי, ידועה לכולם כ"ארץ הקניונים" - מרכז קניות אחר מרכז קניות פזורים לאורך שדרות משה דיין המוליכות מכביש 4 לכיוון הים. אך מאחורי מתחם בתי הקולנוע בשדרות מרילנד, מסתתר אגם ש(עדיין) לא הפך למרכז קניות. עיריית ראשון לציון אף הבטיחה שתהפוך את המקום לסוג של שמורה עירונית. אנפות, שחפים ועופות מים רבים מבלים שם בחודשי הסתיו והחורף, בשילוב המעניין של נוף אורבני וטבע.
מדרום לאגם מוליך הכביש (שדרות מרילנד) לאגם ארוך וצר נוסף, שגם בו יש עופות מים, ואפשר להמשיך לאתר השפד"ן - מכון טיהור השפכים הענקי, שמטהר את שפכי גוש דן ומוליך את המים המטוהרים לנגב (הכניסה לשפד"ן בתשלום).
צילום: ד"ר אבישי טייכר

בריכות דגים היו תמיד חביבות על עופות המים. בשביל מה להתאמץ ולחפש אוכל שמישהו הכין צלחת מכל טוב? למרות המאבק בין מגדלי הדגים לחובבי הציפורים, מצליחים בכל זאת לחיות ביחד - צפרים, ציפורים, מגדלי דגים ובעלי חיים נוספים שנמצאים ליד גדות הבריכות. במקרים רבים, הציפורים מעדיפות דווקא בריכות שלא משמשות בהכרח לגידול דגים, או אוכלות דווקא את הדגים הקטנים שאינם ראויים לשיווק.

מצפור אגמי עמק חפר - בורגתה
מראשון נצפין לשרון. כדי להגיע למאגרי בורגתה, יש לנסוע למושב בורגתה (ממזרח לכפר יונה, על כביש 57), מדרום לצפון, עד לסופו. פונים ימינה לכביש לכיוון "בית ספר קדם", ולאחר כמה מאות מטרים שמאלה (השילוט הוא "מורד הנחל"), לאורך נחל אלכסנדר. הדרך משובשת מעט, אך עבירה לכל רכב פרט לימים בוציים. ניסע כקילומטר וחצי לאורך הנחל עד שנגיע לגשר להולכי רגל וגשר אירי. נפנה ימינה בגשר האירי, ונראה את אתר התצפית בציפורים שצופה על המאגר הענק, שמלא כולו בשקנאים רבים, וגם מעט אנפות. אי אפשר להתקרב למים, ומדי פעם, רכב בטחון שעובר לאורך הבריכה מבריח להקת שקנאים שממריאות במטס עצום ומרהיב.
יש גם אפשרות להגיע ממושב חניאל.
 בריכת בורגתה. צילום: דודי הולצמן

 בריכת בורגתה. צילום: דודי הולצמן

שקנאי בוגר יכול לאכול מעל קילו דגים ביום, ולהקה יכולה לחסל בריכות שלמות. למרות רעבתנותו, זכה השקנאי ליחס של כבוד בנצרות בגלל הדאגה שלו להאכלת הגוזלים.
 צילום:Dakoman

ממזרח לתצפית החדשה יש נקודה נוספת הצופה אל המאגר המרשים, ומתאימה יותר לשעות הבוקר המקדמות.
נחל אלכסנדר שלידנו יפה כל השנה ושווה לבקר בו גם בעונות אחרות.

אם נמשיך לאורך נחל אלכסנדר מערבה וצפונה נגיע ל״אגמון חפר״ שממוקם במקום בו היו בריכות הדגים של עין החורש. המקום הפך לפארק צפרות דמוי עמק החולה, עם שביל מסודר וחלונות תצפית. חסידות, אנפות, ברווזים ועופות דורסים יקבלו את פנינו, לצד נוטריות ונמיות

 צילום: דודי הולצמן
  צילום: דודי הולצמן

 
צילום:אודי שטינוול

נחל חדרה
מוקד נוסף בצפון השרון לעופות מים הוא נחל חדרה. כקילומטר מדרום לצומת נחל חדרה, על כביש 4, יש פניה מערבה עם שילוט לחפציבה. נוסעים בכביש ופונים ימינה לחווה מימי ראשית ההתיישבות, שמשמשת כיום מרכז הדרכה לעובדי חברת החשמל (שאף משקמת ומטפחת את המקום). החל בסוף נובמבר ועד חודש מרץ, מגיעים מדי אחר-צהריים אלפי קורמורנים ללינת לילה על עצי האקליפטוס שעל גדת הנחל. המראה יזכיר אולי את הסרט "הציפורים" של היצ'קוק אך הוא בהחלט מרהיב. עוד על הנחל, החווה וההתיישבות - בפוסט שכתבתי לפני שנה.
קורמורנים מגיעים ללינת לילה גם לשפך נחל שורק (מדרום לראשון לציון).
צילום: דודי הולצמן

נחשולים
נמשיך עוד צפונה, ומכביש 4, צפונית לצומת פרדיס נפנה מערבה, נעבור את כביש החוף ופסי הרכבת, ונפנה ימינה לכיוון הקיבוץ. לא ניכנס לתוכו, ונמשיך לכיוון אתר הדייג ובית העלמין.
מצפון לבית העלמין יש בריכות גדולות, מלאות עופות מים - כפנים (עם מקור דמוי כף), שחפים, אגמיות (שחורות עם מקור לבן) וסופיות (עם מקור צהוב), תמירונים וסיקסקים.
 
תמירונים בבריכות נחשולים. צילום: דודי הולצמן


 כפנים בבריכות נחשולים. צילום: דודי הולצמן

מצפון לבריכות נמשיך לכיוון חוף הים היפה ביותר בארץ -  שמורת דור הבונים. מפרצי צדפים, מערה כחולה וחוף מרהיב שנוצר מהשילוב של רכס כורכר ומים יהוו סיום נפלא לצפיה בציפורים.
חוף נחשולים. צילום: דודי הולצמן
 חוף נחשולים. צילום: דודי הולצמן
חוף נחשולים. צילום: דודי הולצמן

צילום:דני סביל


אתרים נוספים:
צילום:ברק ברעם


 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"בַּשָּׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן,וְאָמַר לוֹ: רְאֵה, מַעֲשַׁי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵם, וְכָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי-בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי. תֵן דַעַתךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ"
מדרש קהלת רבה, ז