יום חמישי, 29 בינואר 2015

שרון אדום - סודות, שדות של אירוסים (וגם כלניות ופסלים)

בשבתות חורפיות נראה כאילו כל עם ישראל יוצא לצפות בפריחה ברחבי הארץ. לא נדיר לשמוע על פקקי ענק בנגב המערבי (עם פריחת הכלניות ופסטיבל דרום אדום) בגבעת הרקפות או ביער אודם המושלג. למי שבוחר לא להרחיק ולעמוד בפקקים: ממש קרוב לבית, על הדרך שבה עוברים אלפי אנשים מדי יום, מצאנו בשבת שמשית אחת, אוסף של אתרי טבע מקסימים.
השדות ממזרח וממערב לשפיים, עם כל הכבישים, האיומים הסביבתיים ולחץ האוכלוסיה, מאפשרים לנו לגלות עולם שלם של חי וצומח, עשר דקות מהבית (שלי, לפחות).

צילום:דודי הולצמן



צילום:דודי הולצמן

שרון אדום
כביש עוקף בני ציון יוצא ממחלף הדרים שעל כביש 4. הכביש עובר ליד מזבלה (תזהו לפי השחפים שעפים מלמעלה), ממשיך מערבה עד פסי הרכבת, ומתעקל משם דרומה. לאחר פרקי גשם ארוכים, נוצרות במקום שלוליות ענק, שמושכות אליהן עופות מים רבים, בעיקר סיקסקים ולבניות. בסוף אוגוסט מתמלאים שולי הכביש בחצבים.
נמשיך דרומה, נפנה ימינה לכיוון מחסום הרכבת, ולפני הפסים נפנה בזהירות שמאלה לדרך עפר, מקבילה לפסי הרכבת. מייד נראה משטחים של כלניות אדומות, ממש פסטיבל "שרון אדום". כה יפה, כה קרוב, כה מפתיע.
נחזור לכיוון הדרך הראשית, נחצה את פסי הרכבת לכיוון שפיים. משמאלנו הרפת של חוף השרון, ובצומת נפנה שמאלה לכיוון שפיים (דרך המנהרה מתחת לכביש החוף, קחו בחשבון שבימים אלה מתבצעות עבודות לבניית מחלף חדש וייתכנו שינויים בתנועה). נעקוב אחרי השלטים לשפיים ול"ארסוף קדם". הכביש הצר נמתח במקביל לכביש החוף. בתוך השדות נראה כמה פסלים - אך זוהי רק ההקדמה למה שנראה בהמשך. הכביש פונה ימינה (ליד מקבץ בתים) ושמאלה, שם כדאי לחנות ולשוטט בגלריה הפתוחה. הגלריה הוקמה לזכר האמנית דינה מנהיים ז"ל, שנפטרה ב-2006, על ידי בעלה דני וקבוצת "green Gallery", ובה עשרות פסלים שיצרו אומנים מהארץ ומהעולם. הם פזורים בשטח של עשרות דונמים, בלב שדות ירוקים ופורחים, כשברקע מנצנץ הים הכחול.


צילום:פועה עדן-הולצמן 
 
צילום:דודי הולצמן

צילום:אבישי טייכר

 לצד הפארק יש גן עצי פרי אורגניים, ואף אפשר לערוך שם אירועים.

צילום:אבישי טייכר

הבתים והשטחים שייכים לישוב לא-מוכר בשם "ארסוף קדם", קבוצת בתים שהוקמה בשנות השלושים, היתה בעבר חלק מרשפון (לא לבלבל עם הישוב ארסוף).
בשדות אפשר לראות מדי פעם צבאים רצים ומקפצים, אפילו לעיני הנוסעים בכביש החוף.

סודות, שדות של אירוסים
השדות הנרחבים משתרעים עד חוף הים, חלקם חלק משמורת הטבע של חוף השרון. אם נלך מעט מערבה מהגלריה הפתוחה נגיע לשביל-דרך עפר שכיוונה צפון-דרום. ממערב לה לכיוון הים, שדה ענק, שהחל בסוף ינואר פורח בו מקבץ ענקי של אירוסי ארגמן. קרוב ולא מוכר. האירוסים, בצבעי סגול-ארגמן, (עם מעט צהוב) בולטים ביופיים ובגודל פרחיהם על רקע השדות הירוקים.
 
צילום:דודי הולצמן

צילום:דודי הולצמן

אירוס הארגמן הוא אחד המינים הנדירים מבין "אירוסי ההיכל". היות שבית הגידול שלו הוא לאורך מישור החוף, מאשדוד ועד עתלית, הוא נפגע במאה האחרונה במידה רבה מכל ההפרעות הסביבתיות של איזור כה צפוף ועתיר כבישים ובניה. למרות זאת, הוא נשמר במספר שמורות טבע ואיזורים מוגנים, הידועים ביותר הם בנתניה, בית חנן ושמורת פולג. 
לשמחתי יצא לי לקחת חלק באימוץ שמורת אלוני קדימה הקטנטנה, שגם בה מקבץ מרשים של אירוסי ארגמן, עם ילדי בית הספר יובלים בצורן.
מקומות אחרים בהם פורחים האירוסים - יער אילנות, ואפילו בעתלית ובאפקה.



מצוק חוף השרון
שמורה יפה ומתאימה לכל עונה: בתוך שטח מגודר, שבילים שהולכים על המצוק, עם הרבה פריחה מסוף הקיץ (חצבים, נר הלילה), בחורף ועד לאביב. גם כאן יש צבאים (בדרך כלל נחבאים), ויש אפילו דיונות חול קטנות להתגלגל בהן. לשמורה יש שתי כניסות: משפיים (מאחורי הקיבוץ) ומגעש (דרך שמוליכה ממרכז הקניות, מהכיכר של "צומת ספרים"). בשבתות עמוס למדי, מטיולי גן וימי הולדת, ועד להצעות נישואים רומנטיות.
 
צילום:דודי הולצמן
 
צילום:יובל מנדלסון

מדרום לשמורה הישוב היוקרתי ארסוף, ומצפון לו פרוייקט של בנים ממשיכים של קיבוץ געש שהתגלה באופן מפתיע כפרוייקט יוקרה למיליונרים... המאבק נגד הבניה במקום - נחל כשלון. 
למרות זאת, גם כאן, ליד המרכז המסחרי אפשר לראות מדי פעם ציפרים (מגלנים, במקרה זה)...

 
צילום:דודי הולצמן

געש
קיבוץ געש, מצפון לשפיים קם בשנות החמישים על ידי עולים מדרום אמריקה, על אדמות שרכשה משפחת ליטווינסקי בשנות ה-30 (מהפרדסים האלה נותרה "הטירה" שבנתה המשפחה, והיום היא חלק מגן אירועים).
צילום:אבישי טייכר

בין איזור המסחר של געש לכביש החוף נמצאת שמורת שלולית געש, בית גידול לצמחים ודו-חיים נדירים (הלואה בין כביש השירות לכביש החוף) . בנוסף, יש מצפון לקיבוץ (בשדות הגולף הנרחבים) שמורה נוספת, בריכת געש, גם היא בית גידול לצמחי מים, דו חיים וגם עופות מים. 
קידוח מים "תמים" העלה מים מינרליים חמים עם תכונות מרפא והרגעה. הקיבוץ בנה במקום אתר מרחצאות מצליח, בשם חמי געש, נעים ובעיקר קרוב לבית.

אם אתם בסביבה:

 
צילום:דודי הולצמן 

עוד טיולי פריחה מעניינים שיתאימו לתקופה זו:
צילום:אבישי טייכר




7 תגובות:

  1. שלום דודי.
    בכניסה ליער קדימה ממערב (שער קדימה) מופיע שילוט "יער האילנות"
    למיטב ידיעתי יער האילנות נמצא מערבה משם על כביש 4.
    האם טעות ?

    השבמחק
  2. קק"ל החליטה, משום מה, לשים את השלט ש"מספח" את יער קדימה ליער אילנות. גורמים שונים נמצאים בקשר עם קק,ל כדי לשנות את הכיתוב

    השבמחק
  3. שמורת האירוסים היא מקום יפייפה מומלץ לכולם לטייל שם באביב זו תקופה נפלאה והפריחה מהממת וגם בריכת געש מקום נהדר לטייל בו, הייתי נוכחת ביום שחברת אילוז קידוחים ביצעה את קידוחי הקרקע שגרמו למים המינרלים החמים לבעבע החוצה וזה היה מחזה מרהיב ביופיו, חמי געש זהו ספא מהמרשימים ביותר בארץ.

    השבמחק
  4. כדאי לרדת מהצוקים גם לחוף שמתחתיהם, שהוא יפהפה.

    שמורת בני ציון כרגע סגורה ברובה, והשביל בה קוצץ ביותר מ-50% כדי לתת לצמחיה להשתקם - חבל בעיקר כי החלק שנחסם הוא היותר מוצלח, היכן שגדלו כל הסחלבים... (עד היום ראיתי 4 מיני סחלבים בשמורה: פרפרני, קדוש, שפתן ודבורנית) עדיין, בשיא עונת הפריחה יש פה ריכוז מיני פרחי בר מהמוצלחים ביותר באזור המרכז. שמורה קטנטנה עם מבחר עצום. מומלץ.

    גם בהוד השרון יש גבעת כלניות, שבעבר גם אירחה תורמוסים ודבורניות. השנה היתה השתלטות רבה מדי של צמחים פולשים, אז ההיצע היה קטן יותר למרבה הצער.

    השבמחק
  5. יעל, תודה על התגובה. ייתכן שאכתוב על הגבעה בהוד השרון לקראת החורף הבא

    השבמחק
  6. יעל, תודה על התגובה. ייתכן שאכתוב על הגבעה בהוד השרון לקראת החורף הבא

    השבמחק

"בַּשָּׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן,וְאָמַר לוֹ: רְאֵה, מַעֲשַׁי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵם, וְכָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי-בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי. תֵן דַעַתךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ"
מדרש קהלת רבה, ז