יום שבת, 19 באוגוסט 2017

אשקלון - ויש בה המון

פרט שאולי פחות מכירים על אשקלון: בגלל הקרבה היחסית לנגב, לילות הקיץ, שכמעט בלתי נסבלים בתל אביב - נעימים בהרבה. יבשים יתר ואף קרירים יותר. סיבה טובה לבקר בעיר הנפלאה הזו, אבל לא הסיבה העיקרית: באשקלון יש הרבה היסטוריה, ארכאולוגיה, חוף ים, שכונות יפות ואתרי בילוי - ממש ״אשקלון ויש בה המון״

אשקלון נזכרה בתנ״ך כאחת מערי פלשתים, ושמשון הגיבור ביקר בה. בהמשך היא עברה ידיים רבית - יוונים , רומאים, מוסלמים, צלבנים וטורקים. כל עם כובש החריב ובנה והשאיר את חותמו על העיר הקדומה, שכיום היא הפארק הלאומי אשקלון. במקביל, קמה עיירה בשם מג׳דל ממזרח לעיר העתיקה, ובה גרו אלפי ערבים עד 1948.
במבצע יואב, באוקטובר 1948 נפלה אשקלון בידי כוחות צה״ל. תושביה הערבים עברו לרצועת עזה, ועיר עברית חדשה קמה - מגדל גד שהפכה לאשקלון.
שטח העיר גדול ומרווח, ויש בה תעשיה מגוונת. היא גם עיר נפה לכל האיזור ויש בה בית חולים מרכזי. בעקבות גלי העליה מברית המועצות חצתה העיר את רף 100 אלף התושבים, וממשיכה לגדול. גם ירי הרקטות מעזה פעם בכמה שנים לא עוצר את העיר מלהתפתח.

מגדל
נתחיל את סיורנו בעיר בכניסה הראשית - שדרות בן גוריון. נסע עד למרכז העיר הישן, ששוכן במה שהיה פעם העיירה מג׳דל. מרכז מעט מרופט ובנוי טלאי על טלאי. ברחוב הרצל, בבניין בו היה המסגד הישן יש מוזיאון לתולדות העיר. רחוב הרצל הוא בליל של בניינים ערביים ישנים, מעדניות רוסיות וחנויות מכל המינים. מוסד ותיק ומוכר הוא - מסעדת ״נצחון״ הרומנית.
בימים ב ו-ד יש שוק ססגוני בעיר. המדרחוב, שעומד בפני שיפוץ שמתעכב מסיבות שונות, יהיה בעוד כמה שנים מקום ססגוני ומשופץ. לא נותר אלא רק לחכות. במגדל יש עוד אתרים ובנינים עתיקים רבים 

נחזור לשדרות בן גוריון ונמשיך מערבה. נפנה ימינה בשדרות רבין, ונראה משמאלנו את הקמפוס היפה של מכללת אשקלון
 
צילום: שלומית שער
אחרי המכללה נפנה לרחוב צפניה שמאלה לכיוון שכונת אפרידר. השכונה הוקמה כשכונת וילות בשנות החמישים, והתיישבו בה רבים מעולי דרום אפריקה. השכונה יפה וירוקה עד היום. נפנה שמאלה למרכז המסחרי הישן של השכונה. בין בתי הקפה מפעם והחנויות, יש כניסה לחצר מיוחדת - חצר הסרקופגים, ובה מוצגים ארונות קבורה (סרקופגים) רומיים מדהימים ביופיים, שנמצאו בחפירות אשקלון.

צילום: bukoved


צילום: חגית א
צילום: bukoved

הסרקופגים התגלו במקרה בעת חפירת יסודות לבית לפני 45 שנה
ממול לחצר הסרקופגים יש מגדל שעון וכיכר עם שעוני שמש בעיצובו של האמן יגאל תומרקין.
הנשיא השני, יצחק בן צבי, אהב את אשקלון וקנה שם בית נופש שנקרא על שם בנו עלי שנפל במלחמת העצמאות. כשהנשיא ביקר שם, הוא ורעייתו רחל נפגשו עם תושבים והוא אף התפלל מדי פעם בבית הכנסת המקומי. לאחר מותו הוריש את הבית לעיר אשקלון והיום שוכן שם מכון להשתלמות מורים.

לאורך הים
מכאן ניסע דרך שדרות דרום אפריקה ורחוב בר כוכבא צפונה-מערבה לחוף הים של שכונת ברנע, גם היא שכונת וילות ותיקה. כאן, לאורך הים, מתחילה הטיילת המרשימה של אשקלון. מלון הולידיי-אין בולט בנוף בצורתו הייחודית דמויית-הביצים. לידו קבר שייח מרשים, הוא שייח עוואד, שנבנה בתקופה הממלוכית .
צילום:גד סובול

הטיילת ממשיכה דרומה לכיוון המרינה של העיר, ובה מעגנים לספינות, בתי קפה ומסעדות. יש מעט בתי מלון ובנינים יוקרתיים-יחסית, אך יש עוד הרבה שטחים פתוחים ופוטנציאל אדיר.


צילום: ציפי אור מאיר

צילום: ספיר בוכריס

צילום:  אדיר מתן

נמשיך דרומה לפארק המים הסגור ״אשקלונה״ (שזכה להרבה אזכורים ב״ארץ נהדרת״), כפר הנופש הצבאי ועד גן הלאומי אשקלון

גן לאומי בתשלום, מופעל על ידי רשות הגנים. שטחי דשא נרחבים, אתר קמפינג גדול, צמחיה ושרידי מטעים, וכל זה בלב איזור ובו מספר גדול של ממצאים מכל התקופות: חומת הים הצלבנית, שרידי כנסיה צלבנית, שער כנעני עתיק בן יותר מ-3000 שנה והרבה שרידים רומיים. הפארק רחב ידיים, אפשר לנוע בתוכו ברכב. יש בו שני שבילים עיקריים - שביל המצוק לאורך הים ושביל החומה שמקיף את הפארק.

צילום:   Praisethelorne

צילום: רונן מרקוס

מהג׳ורה אל הבירה
נצא מהפארק ונפנה מזרחה. לימיננו בית החולים ״ברזילי״ (על שם שר הבריאות לשעבר ישראל ברזילי). ליד הכפר שכן עד 1948 הכפר הערבי ג׳ורה שהוא כפר הולדתו של מנהיג החמאס אחמד יאסין, אללה ירחמו.
נמשיך בשדרות בן גוריון עד שדרות רבין, נפנה ימינה. מימיננו ומשמאלנו שיכונים משנות החמישים (שמשון ועתיקות ג), שאף זכו להיות מוזכרים בשיר של המשורר ארז ביטון (״זוהרה אלפסיה״), כמקום בו בא לידי ביטוי השבר שפקד את יהודי מרוקו בעלותם לארץ

זוֹהָרָה אַלְפַסִיָה
זַמֶּרֶת הֶחָצֶר אֵצֶל מֻחַמַד הַחֲמִישִׁי בְּרַבָּת בְּמָרוֹק.
אוֹמְרִים עָלֶיהָ שֶׁכַּאֲשֶׁר שָׁרָה,
לָחֲמוּ חַיָּלִים בְּסַכִּינִים
לְפַלֵּס דֶּרֶךְ בֶּהָמוֹן
לְהַגִּיעַ אֶל שׁוּלֵי שִׂמְלָתָהּ
לְנַשֶּׁק אֶת קְצוֹת אֶצְבְּעוֹתֶיהָ
לָשִׂים כֶּסֶף לְאוֹת תּוֹדָה
זוֹהָרָה אַלְפַסִיָה,
הַיוֹם נִתָּן לִמְצֹא אוֹתָהּ
בְּאַשְׁקְלוֹן, בְּעַתִּיקוֹת ג', לִשְׁכַּת הַסַּעַד,
רֵיחַ שְׁיָרִים שֶׁל קֻפְסְאוֹת סַרְדִּינִים עַל שֻׁלְחָן מִתְנוֹדֵד בֶּן שָׁלשׁ רַגְלַיִם,
שְׁטִיחֵי מֶלֶךְ מַרְהִיבִים, מְרֻבָּבִים עַל מִטַּת סוֹכְנוּת,
בַּחֲלוּק בֹּקֶר בָּהוּ

הכביש ממשיך לאיזור התעשיה החדש, בו ממוקמים מפעלי הבירה של ״מאלטי״, ״טובורג״ ו״קרלסברג״ ויש מרכז מבקרים מרשים

עוד באשקלון
ברחבי העיר פזורים אתרי עתיקות נוספים - בתי פרדס ערביים, רצפות פסיפס, ורובע שלם שנקרא ״עיר היין״ שבו נמצאו גתות רבות מהתקופה הביזנטית (ולידם מתוכנן פרוייקט בניה עצום)

כמה פרטים מעניינים על אשקלון:
  • אשקלון היא עיר שמוקפת למעשה חומה מימי יהושע בן נון. לכן יש כאלה שטוענים שצריך לחגוג בה את פורים ולקרוא מגילה בט״ו באדר, כמו בירושלים
  • בצל השאלוט המככב במתכוני שפים, הוא שיבוש של ״בצל האשקלוני״ שנזכר במשנה והובא לאירופה על ידי הרומאים
  • באשקלון יש תחנת כוח גדולה בשם ״רוטנברג״ ובה מרכז מבקרים

עוד טיולים בסביבה מהבלוג שלי:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"בַּשָּׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן,וְאָמַר לוֹ: רְאֵה, מַעֲשַׁי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵם, וְכָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי-בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי. תֵן דַעַתךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ"
מדרש קהלת רבה, ז