יום חמישי, 29 במרץ 2012

קדימה צורן - התיישבות, טבע וחגיגות יובל

יום הולדת?
בשנה הקרובה תחגוג המושבה קדימה 80 שנה להיווסדה. מתי באמת נוסדה המושבה? זו סוגיה שעולה כמעט לגבי כל ישוב שקם בארץ: מתי תאריך הלידה שלו? ביום קניית הקרקע? תחילת הבניה? מועד טקס היסוד? כניסת התושב הראשון לגור במקום?

כרגע, המועד הרשמי הוא 1933 (כך באתר המועצה, שגם מפרט מעט על תולדות הישוב). החגיגה, במעמד נשיא המדינה, תיערך ב-13.9.2012.


קדימה
כמו רבות משכנותיה, קדימה נוסדה כישוב פרדסים, על אדמות שנקנו על ידי בעלי קרקעות פרטיים ועל ידי המוסדות הלאומיים, ויושבה על ידי ותיקי מושבות העליה הראשונה ועל ידי עולים חדשים מאירופה.
כמו כפר יונה, אבן יהודה ותל מונד, נוספו למושבה הקטנה מעברה ואחריה שיכוני עולים. גם בקדימה עברו התושבים מעבודות חקלאות לתעשיה קלה ושירותים, וגם היא נותרה, במידה מסויימת "בשולי הדרך" ובמצב כלכלי וחברתי רעוע למדי עד אמצע שנות השמונים.
בשנים אלה חל מהפך, אנשים גילו את הקסם של מגורים בסיבה כפרית לא רחוק מהעיר הגדולה, ועברו לישוב הקטן והמנומנם. במזרח הישוב קמה שכונת "בנה ביתך גדולה", וב-2003 אוחדה קדימה עם הישוב השכן צורן.


צורן
צורן נוסדה ב-1992 ואוכלסה ב-1994 (שוב אותו סיפור, מתי התאריך המדוייק?) כחלק מ"תכנית הכוכבים" - שורה של ישובים ביוזמת אריאל שרון, לאורך הקו הירוק, שתפתור את בעיית ביקוש הדיור עם העליה המשמעותית מברית המועצות. צורן עלתה לכותרות בגלל מאבק האנטנות שהסתיים, לראשונה בהיסטוריה של מאבקי הסביבה, בנצחון מוחלט של התושבים: החווה פונתה (היתה לי הזכות לקחת חלק במאבק זה בהנהגתו של חברי מיקי אקרמן). כיום מונה הישוב המאוחד 18,000 תושבים.

אז מה יש לראות בקדימה?
כמו בכל ישוב ותיק, יש פה ושם בתי ראשונים ואתרים היסטוריים בתוך הבניה החדשה.
הכניסה הראשית לקדימה היא דרך רחוב הרצל המוביל מכביש 4 למרכז הישוב. לא ניכנס לעיצובה של הכניסה ולמראה שהיא משדרת לבאים בשערי המושבה, אלא נתעלם ממנה ונמשיך לתוך הרחוב.
בקצה הרחוב, כיכר חדשה וצבעונית, ומימין לה בית המועצה

 
צילום:דודי הולצמן


ממול בית המועצה נמצאת האנדרטה הישנה לנופלי הישוב. בין שמות הנופלים יש שם אחד מעניין: יצחק  טרומפלדור. אין הכוונה לטרומפלדור המקורי אלא לחייל שנולד בעיראק, וניתן לו השם "טרומפלדור יצחק" (אחר כך שונה שמו ליוסף טרומפלדור יצחק), מתוך הזדהות עם דמותו של טרומפלדור. הוא נהרג בידי מרצחים ב-1979


 
צילום:דודי הולצמן


מהכיכר נמשיך צפונה-מזרחה ברחוב וייצמן. מימיננו מבנה סילו ישן, משמאלנו בית הכנסת, והרחוב עובר ב"מנהרה" עבותה של עצי פיקוס ותיקים (בצד ימין גן ציפורה שהוקם ב-1956 לרווחת ילדי המושבה, על ידי אחת ממשפחות המייסדים). 

צילום:דודי הולצמן


נמשיך עד לשדרות חנקין על שמו של גואל האדמות המפורסם, שאמר על כל רכישה שלו "היום עשינו צעד גדול קדימה". ברחוב עומדים אלו לצד אלו בתים ראשונים משנות השלושים ובתי מידות חדשים. שלט הנצחה הוצב במקום בשנת 2002.
 
צילום:דודי הולצמן


בהמשך רחוב חנקין צפונה נגיע לבריכת המים. היא נבנתה בשנת 1933 לאגירת מים, במקום הגבוה בישוב. הבריכה שימשה מגדל תצפית וקשר עם הישובים השכנים.
 

צילום:דודי הולצמן


נחזור לרחוב חנקין, נמשיך בו דרומה עד הסוף, לכיוון איזור התעשייה, ובין הבתים נבחין בעמדת השמירה. בשנות השלושים שימשה את השומרים בלילות להגנה בפני צליפות הערבים, וכעמדת צלפים.


 
צילום:דודי הולצמן


לא הרחק משם נוכל לראות יוזמה מבורכת של תושבים. ביוזמת גלי ורונן עמיר, מרחוב הגולן (עם עזרה מהשכנים ומהמועצה) קם בוסתן ובו מגוון עצים גדול ומגוון וביניהם פרחי בר רבים. יוזמה מבורכת (רק לא לדרוך על הצמחים בבקשה!)


 צילום:שחר קדם

צילום: גלי עמיר

נחזור לכיכר המועצה וניסע דרומה לאורך רחוב בן-צבי. בין הכיכר הבאה לבין המרכז המסחרי הישן, ליד בנין המתנ"ס נבנתה האנדרטה החדשה לזכר הנופלים.
  
צילום:דודי הולצמן


אחד הדברים המקסימים בקדימה, בעיני, לפחות, הוא השילוב בין בתי מידות מפוארים לשטחי חקלאות, חממות ולולים, ופה ושם בנין נטוש שההווה שלו מסגיר משהו מעברו המפואר. הצלם שרון רז תיעד את הבתים הנטושים האלה בבלוג שלו.

שדות תותים (לנצח?)
בין צורן לבין קדימה אין חיבור פיזי, ביניהן מפריד יער קדימה ושדות של תותים

 
צילום:דודי הולצמן

שדות התותים גדלים תוך שימוש בהדברה ביולוגית, וקדימה היא אחד המקומות המובילים בארץ ובעולם בשימוש בשיטה זו.

כביש 562 יוצא מתל-מונד, עובר ליד היציאות המזרחיות של קדימה, נכנס לתוך יער קדימה ומתפתל בתוכו בעליה מתונה, עד שהוא מגיע לצורן. בעיני, הדרך הזו יפה , וכך גם הכניסה לצורן. חבל שהדרך מעט מסוכנת ואין עדיין להולכי הרגל והרצים הרבים שלאורכה מדרכה ראויה שתחבר בין חלקי הישוב. (לקראת בחירות 2013 נסללה טיילת לאורך רוב הכביש, אך בניית הטיילת הביאה לגריעת שוליים מהכביש ולתאונות. נקווה שהמועצה החדשה שנבחרה תתקן את המצב).

לפני שנגיע לצורן עצמה, נפנה מכיכר הכניסה הראשונה צפונה לעבר שכונה בבניה, היא רמת אמיר. לשכונה החדשה יש היסטוריה ותיקה: שם עמד בית פלטניק, המבנה הותיק ביותר באיזור, שנבנה בשנות השלושים.

רמת אמיר נקראת על שמו של אמיר בשארי שנפל בקרבות הבלימה המלחמת יום הכיפורים ברמת הגולן, וזכה לעיטור העוז על לחימתו.


בית פלטניק
נקודת ההתיישבות הראשונה ממזרח לקדימה – נבנתה בשנות השלושים כמשק של משפחת פלטניק, ואחר כך שימשה כעמדת שמירה ונקודת התיישבות של אנשי צור משה וגאולים. לבניין היו שלוש קומות, והקומה העליונה שימשה גם כבריכת מים. למרות חשיבותו ההיסטורית ובנייתו היפה (מרצפות מצויירות בחדרים), הוא לא הוגדר כמבנה לשימור. הוא נהרס במאי 2010.
 
צילום:דודי הולצמן


עץ השקמה בצורן
עץ מרשים וגדול בכניסה לבתי הספר בצורן, בפינת רחוב השקמה ורחוב האילנות. חדי העין יוכלו לגלות בלילה מושבת עטלפים שגרה על העץ, בעיקר בקיץ כשהעץ עמוס פירות.
 
צילום:דודי הולצמן


חוות האנטנות
מדרום לכניסה לצורן, על שטח ענק לכיוון עין שריד, נמצאת חוות האנטנות (לשעבר). לאחר 45 שנות פעילות, הסתיימו שידורי התחנה. כתוצאה מהמאבק הסביבתי היום יש שם שדה תפוחי אדמה...



צילום:דודי הולצמן



ולמי ששואל מה מקור השם צורן: מצפון לצור משה וממזרח לפרדסיה שוכן תל קטן עם ממצאים ארכאולוגיים העונה לשם "תל צורן", שהיה חלק מנחלת קיסריה בימי המשנה והתלמוד. הכפר אום-צור שמשמר את השם הקדום נזכר במפות בריטיות מהמאה ה-19.

נקודות למחשבה ופריטי טריוויה:
  • לקדימה יש אוצר שאין לאף ישוב אחר בסביבה: רצועה ירוקה, שכוללת את יער אילנות, שמורת אלוני קדימה, יער קדימה ושדות חקלאיים לאורך קילומטרים מכביש 4 מזרחה. כל זה עלול להיהרס אם ייסלל כביש 561. יהיה חבל לבנות על כל זה כביש, מה גם שיש לו חלופות טובות וזולות בהרבה.
  • קדימה וצורן אוחדו בשנת 2003. האיחוד הוא די "על הנייר" - ילדי הישוב לומדים במקומות נפרדים, ואין אפילו שביל הולכי רגל ראוי לשמו שיחבר בין חלקי הישוב. רוב תושבי הישוב לא רואים את עצמם עדיין כשייכים לישוב מאוחד. (ב-2013 נסללה טיילת כ״מחטף״ לפני בחירות בין צורן לקדימה, ומ-2016 פועל תיכון משותף, תיכון עודד).
  • הידעתם שקדימה נכנסה לספר השיאים העולמי של גינס? בקדימה נבנה סוס הנדנדה הגדול ביותר בעולם
  • באחת הוילות בצפון קדימה צולמה הסדרה "מסודרים"  והיא הועמדה מאז למכירה.
  • מדרום ליער קדימה יש חלקה מגודרת, אליה מעבירים פקעות ובצלים של צמחים נדירים בזמן סלילת כבישים ועבודות תשתית, ומשם מחזירים אותם לסביבה הטבעית. יש שם חצבים, חבצלות, אירוסים ועוד. 
  • סרטון של תנועת הצופים על הנצחת הנופלים בני קדימה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

"בַּשָּׁעָה שֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אָדָם הָרִאשׁוֹן נְטָלוֹ וְהֶחֱזִירוֹ עַל כָּל אִילָנֵי גַּן עֵדֶן,וְאָמַר לוֹ: רְאֵה, מַעֲשַׁי כַּמָּה נָאִים וּמְשׁוּבָּחִין הֵם, וְכָל מַה שֶּׁבָּרָאתִי-בִּשְׁבִילְךָ בָּרָאתִי. תֵן דַעַתךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ"
מדרש קהלת רבה, ז